Formare profesionala

Termenul de “formare profesionala” se refera la procedura prin care se asigura cresterea si diversificarea competentelor profesionale, prin initierea, calificarea, recalifiacrea, perfectionarea si specializarea persoanelor in cautarea unui loc de munca, in vederea mobilitatii si (re)integrarii acestora pe piata fortei de munca.

Componenta de formare profesionala ocupa un loc important in cadrul proiectelor noastre. Scopul acestui tip de activitate porneste de fiecare data de la nevoile grupurior tinta carora ne adresam, in dorinta noastra de a genera schimbari majore cu impact pozitiv in randul societatii civile.

Astfel, formarea profesionala ajuta la:

- stimularea ocuparii/mobilitatii fortei de munca;

- ridicarea nivelului de competenta;

- sporirea sanselor de integrare/re-integrare profesionala;

- reinsertia fortei de munca pe piata profesionala;

- cresterea nivelului de pregatire pentru a raspunde nevoilor agentilor economici.

Prin EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii ne-am propus dezvoltarea unui model unitar, integrat, functional si sustenabil pentru a facilita accesul femeilor pe piata muncii si in mediul de afaceri la nivelul comunitatilor din cele 3 regiuni vizate (S-E, N-E, Bucuresti-Ilfov). Printre alte activitati destinate grupului-tinta, mentionam:  calificarea unui numar de 1000 femei in diferite ocupatii (frizer, manichiurist, pedichiurist, babysitter, lucrator social, ingrijitor batrani la domiciliu, florar-decorator). Totodata, au fost certificate 150 de femei cu studii superioare prin absolvirea de cursuri de formare profesionala de scurta durata cu specialziarea manager de proiect si competente antreprenoriale. In plus, 15 femei membre ale retelei EVANetwork au fost instruite si certificate ca mentor – formator.

Prin Antreprenoriat rural – Dezvoltare sustenabila a comunitatii din Regiunea Sud Muntenia: 50 de persoane din mediul rural giurgiuvean au participat la cate doua cursuri de formare profesionala de scurta durata precum competente informatice si competente civice sau contabilitate si competente antreprenoriale.

Prin Calificarea femeilor in meseria de infirmier o sansa pentru servicii medicale si sociale de calitate ne-am propus consolidarea principiului accesului egal pe piata muncii/la ocupare pentru 940 de persoane din regiunile Centru, V si N-E in vederea cresterii oportunitatilor de angajare ale femeilor in domeniul sanatatii si social. Astfel, 940 de femei care nu au calificarea necesara pentru a fi angajate ca infirmiere au participat la calificarea in meseria de infirmierea – nivel 2.

Prin Sansa – Sprijin pentru autocunoastere si autodepasire a situatiei de vulnerabilitate: peste 840 de persoane au fost calificate in domenii precum: lucrator in comert, ingrijitor batrani la domiciliu, confectioner asamblor articole textile, technician masseur, florar-decorator, lucrator in cultura plantelor (agricultor), ospatar (chelner), lucrator instalator pentru constructii, frizer, etc.

Prin Program de interventii integrate pentru someri – certitudinea unui viitor durabil am adresat, in judetele Buzau si Mures, nevoia ridicata de sprijin a eforturilor de a se integra profesional ale persoanelor in cautarea unui loc de munca. Astfel, programulm de formare profesionala a cuprins 8 pachete de cursuri: competente informatice (840 persoane), comunicare si relatii publice (60 persoane), bazele contabilitatii (150 persoane), limba engleza (135 persoane), inspector resurse umane (150 persoane), agent comercial (135 persoane), operator prelucrare si validare date (6 persoane) si competente antreprenoriale (150 persoane).

Prin SenioriNET – Retea ONG de servicii dedicate persoanelor varstnice am creat la nivel national prima retea informala de organizatii activein domeniul serviciilor pentru varstnici, cu precadere cele care furnizeaza ingrijiri la domiciliu. In cadrul proiectului, 34 de reprezentanti ai ONG-urilor membre SenioriNET au fost instruiti in activitatea de lobby si advocacy.

Prin Sanse sporite la angajare prin calificare ne-am propus sa crestem nivelul de calificare (in judetele Giurgiu si Prahova) pentru 452 someri si persoane inactive, cu accent pe somerii delunga durata, lucratori varstnici (55-64 ani), persoanele cu dizabilitati, persoanele cu nivel redus de educatie, persoane din mediul rural, in special persoanele din agricultura de subzistenta si semi-subzistenta si cetateni romani apartinand minoritatii rome, in vederea asigurarii unei ocupari sustenabile si de lunga durata.

Pe langa cursurile de calificare oferite in cadrul proiectului in ocupatiile: patiser, camerista, agent de curatenie, lucrator in comert, agent de securitate, bucatar, brutar si ospatar prin intermediul partenerilor de la Logics, AFC este autorizat sa organizeze si sustine 18 programe de specializare (cursuri) pentru competente digitale de utilizare a tehnologiei informatiei ca instrument de invatare si cunoastere.

Prin Punem judetul Giurgiu, pe harta educatiei din Romania ne-am propus implementarea unui program complex de masuri integrate care sa capaciteze toti actorii importanti in procesul educational ca raspuns la problemele identificate in cele 5 comunitati rurale din judetul Giurgiu. Analiza nevoilor educationale si sociale din Stoenesti, Crevedia Mare, Cosoba, Trestieni si Cartojani a relevant ca principala problema, sistemul educational neperformant (reflectat in gradul ridicat de absenteism). 

Participarea scazuta la formare profesionala corelata cu lipsa informatiilor si un nivel scazut de interes pentru dezvoltarea de programe educationale centrate pe nevoile copiilor, nu aduce plus valoare procesului educational si nu contribuie la cresterea interesului copiilor pentru scoala. In acest context, am insistat pe imbunatatirea calitatea actului didactic a profesorilor, organizand programul de formare si mentorat pentru cadrele didactice. La sfarsitul proiectului, 105 cadre didactice vor avea competente dezvoltate pentru o mai buna integrare a elevilor cu dificultati si 75 de profesori vor fi parte a programului de formare “Abilitati de viata”.

Profesionisti 2020 – proiect care a adresat 405 manageri, angajati ai departamentelor de resurse umane si antreprenori din cadrul companiilor care isi desfasoara activitatea intr-unul din sectoarele economice cu potential competitive identificate conform SNC si aflte in judetele Buzau, Vrancea, Galati, Braila, Tulcea si Constanta.

Cea mai importanta componenta a fost organizarea cursurilor de formare profesionala de scurta durata, recunoscute national, in domenii precum: management, manager de proiect, inspector resurse umane, competente antreprenoriale. Pentru ultimele 3, AFC este autorizat sa organizeze si sa sustina cursurile.

Tot in cadrul acestui proiect, 50 de persoane care au paricipat anterior la programul de formare in domeniile enumerate mai sus, au intrat in Programul MiniMBA care a avut ca rol dezvoltarea si exersarea abilitatilor de management ale celor implicati. Acesta a fost structurat ca un workshop interactiv cu durata de 5 zile. 

Servicii sociale pentru fiecare varstnic – pachet de achizitii de servicii in fiecare comunitate: una dintre componentele atinse prin proiect a fost organizarea programului de perfectionare pentru calificarea Specialist in activitatea de lobby, pentru care Asociatia Four Chance are autorizatie. Astfel, 50 de reprezentanti ai ONG-urilor furnizoare de servicii sociale destinate persoanelor varstnice, au fost certificati, dupa participarea la cursul de lobby si advocacy si absolvirea examenului. În cadrul cursului, participantii au invatat cum sa dezvolte campanii de advocacy la nivel local si national, accentul urmând a fi pus pe stimularea dialogului insitutional si schimbului de expertiza public – privat în vederea derularii de achizitii de servicii sociale destinate persoanelor varstnice de catre autoritatile locale. Totodata,s-a urmarit ca la sfarsitul sesiunilor de formare, beneficiarii sa aiba capacitatea de a realiza un plan de campanie de advocacy pentru promovarea pachetelor de achizitii servicii sociale la nivel local. 

Expertii cu care lucram in oferirea de programe de formare au o experienta de minim 5 ani in domeniile adresate.

"Dezvoltăm rețele interregionale pentru acces crescut la servicii sociale în România"
Proiect finanțat prin granturile SEE 2009-2014 în cadrul fondului ONG România
Perioada de implementare: martie 2014 - aprilie 2016

Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială
a granturilor SEE 2009-2014. Întreaga răspundere asupra corectitudinii
și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorilor website-ului.
Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene accesați www.eeagrants.org