Punem județul Giurgiu, pe harta educației din România

Context

Sistemul educational neperformat afecteaza comunitatile pe termen lung, perpetueaza starea de saracie, impiedica asigurarea unei coeziuni sociale si teritoriale, nu permite accesul la locuri de munca a celor care nu au un parcurs scolar care sa ii pregateasca pentru o economie bazata pe cunoastere si inovare (asa cum este prevazut in strategia europeana - Europa 2020). Un sistem educational lipsit de resurse, in care sunt utilizate metode pedagogice nealiniate invatamantului modern, un sistem educational care nu pregateste indivizii pentru a fi performanta in societatea actuala va fi in cele din urma un sistem educational anacronic, lipsit de atractivitate, care nu starneste curiozitate si nu incita la inovare. Consecintele inregistrate pe termen scurt se vor reflecta in mentinerea si chiar scaderea performantelor scolare, intreruperea parcursului educational pentru cel putin 50% dintre copiii cu varste cuprinse intre 0-14 ani pana in sau in clasa a VIII-a (desi invatamantul este obligatoriu pana la clasa a X-a), scaderea numarului de cadre didactice care au competentele necesare pentru a lucra cu copiii pentru ca vor cauta locuri de munca in alte scoli unde sunt mai multe oportunitati.

Proiectul „Punem judetul Giurgiu pe harta educatiei din Romania” se adreseaza unui numar de 908 de persoane, din care 688 de copii, 105 cadre didactice si 115 parinti din 5 comunitati rurale apartind judetului Giurgiu.

Evaluarea nevoilor la nivel local a evidentat principalele probleme care afecteaza calitatea invatamantului in comunitatile vizate:

- capacitatea scazuta a copiilor de a face fata examenului de capacitate;

- nivel ridicat de parasire timpurie a scolii;

- interes scazut pentru educatie din partea copiilor si familiilor;

- peste jumatate din adultii din comunele vizate au maxim 8 clase absolvite, astfel parintii detin abilitati limitate necesare sa sustina dezvoltarea personala si scolara a copiilor;

- dezvoltarea abilitatilor de viata ale copiilor nu este incurajata de catre sau in scoala, in scolile vizate nu exista o planificare a activitatilor extra-curriculare sau non formale, cadrele didactice se concentreaza pe invatarea formala si conceptul de abilitati de viata nu le este familiar acestora;

- participarea scazuta la formare profesionala corelata cu lipsa informatiilor si un nivel scazut de interes pentru dezvoltarea de programe educationale centrate pe nevoile copiilor, nu aduce plus valoare procesului educational si nu contribuie la cresterea interesului copiilor pentru scoala;

- in lipsa unor modele la care sa se raporteze, valorile impartasite la nivelul comunitatii nu incurajeaza munca voluntara sau ajutorul mutual. 

Proiectul propune implementarea unui program complex de masuri integrate ca raspuns la problemele identificate in cele 5 comunitati rurale din jud. Giurgiu. Analiza nevoilor educationale si sociale din Stoenesti, Crevedia Mare, Cosoba, Trestieni si Cartojani este punctul de pornire pentru gereararea unor solutii sustenabile. In contextul in care judetul se confrunta cu procente foarte mari atat in ceea ce priveste analfabetismul, cat si integrarea giurgiuvenilor pe piata muncii, problema principala identificata in cele 5 comunitati si adresata de proiect o reprezinta sistemul educational neperformat (reflectat in gradul ridicat de absenteism – mult peste media nationala si performantele slabe la examenul de capacitate).

Obiectivul general al proiectului il reprezinta implementarea unui program complex de masuri integrate care sa capaciteze toti actorii importanti in procesul educational, la nivelul a 5 comunitati din judetul Giurgiu, pentru reducerea si prevenirea abandonului scolar timpuriu si promovarea accesului egal la invatamantul prescolar, cresterea calitatii procesului educational in gradinite si scoli si introducerea de formule educationale inovatoare bazate pe nevoile elevilor.

Obiective specifice:

  • Cresterea gradului de participare la invatamantul anteprescolar si prescolar a unui numar de 148 copiii (45 de copii cu varsta de 2-3 ani si 103 copii cu varsta de 3-5 ani), apartinand grupului tinta.
  • Cresterea gradului de informare si constientizare locala privind importanta participarii parentale la ingrijirea si educatia timpurie a copilului.
  • Reducerea si prevenirea abandonului scolar prin masuri integrate de prevenire a abandonului scolar, pentru un grup de 355 de elevi din clasele primare si gimnaziale din 3 comunitati rurale.
  • Motivarea si facilitarea accesului la activitati de educatie non-formala, pentru 92 elevi gimnaziu si 93 de elevi din ciclul primar, prin programul de masuri integrate destinate dezvoltarii comunitatii - Clubul Vocea copiilor.
  • Cresterea gradului de implicare in activitatile educationale prin dezvoltarea competentelor profesionale a unui nr. de 105 de cadre didactice si prin includerea a 75 de profesori in programul de instruire ”Abilitati de viata”, in vederea reducerii si prevenirii abandonului scolar.

Proiectul aduce valoare adaugata prin complexul de masuri personalizate aplicate sistematic la nivelul fiecarei comunitati, prin crearea oportunitatilor de dialog interinstitutional privind subiectul educatiei, prin cresterea gradului de participare a unui numar mare de cetateni la gasirea si implementarea de solutii pentru cresterea performantelor sistemului educational la nivel local, prin introducerea de tehnici si metode educationale noi care sa transforme atat educatia formala care se realizeaza in gradinite si scoli, cat si educatia adultilor (a cadrelor didactice). Abordarea propusa va avea ca impact reducerea si prevenirea abandonului scolar timpuriu si promovarea accesului egal la invatamantul prescolar, cresterea calitatii procesului educational in gradinite si scoli si introducerea de formule educationale inovatoare care au la baza nevoile elevilor.

Rezultate așteptate:

a)      Climatul familial din cadrul comunei se va imbunatati semnificativ prin participarea a cel putin 1155 de parinti la programul Scoala Parintilor. Acestia vor avea abilitati parentale dezvoltate in acord cu nevoile copiilor, cu o capacitate crescuta de a intelege nevoile copilului/copiilor si de a ii ajuta sa isi satisfaca aceste nevoi. Beneficiarii indirecti ai acestei masuri vor fi copiii familiilor participante in program care vor avea un risc diminuat de abuz emotional si/ sau fizic, vor creste intr-un mediu sanatos si lipsit de pericole si isi vor depasi temerile privind relatia parinte – copil.

b)      Va fi imbunatatita in mod semnificativ calitatea actului didactiv a profesorilor din 5 comunitati, in urma desfasurarii programului de formare si mentorat pentru cadrele didecatice. Astfel, la finele proiectului, vor fi inregistrate 105 cadre didactice cu compente dezvoltate pentru o mai buna integrare scolara a elevilor care intampina dificultati in cadrul a 5 scoli. De asemenea, 75 de profesori vor face parte din programul de formare a abilitatilor de viata. 688 de copii vor fi beneficiarii indirecti ai acestui program de mentorat.

c)      Va fi imbunatatita in mod semnificativ comunitatea locala prin implicarea membrilor acesteia in luarea deciziilor publice la nivel local, in urma desfasurarii activitatilor Clubului Vocea copiilor. Astfel, 2 intalniri de lucru cu autoritatile publice si cu factorii de decizie influenti la nivelul comunitatii, impreuna cu organizarea unor dezbateri publice in jurul proiectelor la care au lucrat elevii de gimnaziu si expozitiile foto cu imagini surprinse de elevi prin metoda photovoice sunt menite a ridica gradul de participare publica a 92 de elevi de gimnaziu implicati in Clubul Vocea copiilor, a 93 de elevi din ciclul primar, implicati in Clubul Vocea copiilor, din 3 comunitati rurale.

d)      Va fi imbunatatit in mod semnificativ accesul la educatie pentru 688 de copii din mediul rural, din 3 comunitati. Astfel, prin participarea la activitati de tipul: activitati socio-educationale - Ateliere de Stiinta distractiva pentru 120 elevi din clasele pregatitoare si clasele 0-4, consiliere si dezvoltare personala, orientare in cariera pentru elevii din ciclul gimnazial, din clasele 5-8 (235 elevi), dezvoltare de abilitati de viata independenta si relationare pentru elevii din ciclul gimnazial, din clasele 5-8 (235 elevi), activitati de tip scoala dupa scoala/ activitati remediale pentru 355 de elevi din 3 locatii de implementare, clubul Vocea copiilor - Program de masuri integrate destinate dezvoltarii comunitații pentru 185 de copii, pe termen lung estimam un efect pozitiv tradus prin dezvoltarea accesului la educatie si reducerea/ prevenirea abandonului scolar.

*** Programul Operational Capital Uman

Parteneri:  Fundatia Estuar, Asociatia Four Change si  Centru educational pentru copii isteti

Durata: mai 2018-aprilie 2021

BIBLIOTECA VIRTUALĂ - RESURSE

"Dezvoltăm rețele interregionale pentru acces crescut la servicii sociale în România"
Proiect finanțat prin granturile SEE 2009-2014 în cadrul fondului ONG România
Perioada de implementare: martie 2014 - aprilie 2016

Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială
a granturilor SEE 2009-2014. Întreaga răspundere asupra corectitudinii
și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorilor website-ului.
Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene accesați www.eeagrants.org