Inteligenţă emoţională şi business
30 Septembrie 2015

M-am tot gândit dacă în business este bine să fii emoţional, să trăieşti intens fiecare pas înainte, dar mai ales fiecare pas înapoi. Este poate general acceptat că femeile sunt mai emoţionale şi s-a dovedit că partea sensibilă este mai bine dezvoltată (organic vorbind) la femei. Apoi, odată cu maturizarea ajung să fie cultivate chiar aceste diferenţe genetice, de structură, accentuate prin modul de creştere, de educaţie, prin intermediul societăţii. Poate că dacă am trăi în pădure am fi în egală măsura obligaţi să mergem după lemne, să facem focul, să ne construim un acoperiş – şi atunci nu ar mai exista diferenţe de gen. Deşi trupul robust al unui bărbat nu va putea concura decât în puţine situaţii cu cel al femeii (poate după antrenamente şi doar în anumite situaţii de efort fizic).

Ce este si cum se recunoaste in mediul profesional?

Inteligenţa emoţională a fost definită ca fiind acea capacitate de a recunoaşte şi înţelege emoţiile şi impactul acestora asupra comportamentului şi atitudinilor umane.

Te naşti cu inteligenţă emoţională sau o cultivi? Personal, aş crede că ambele variante sunt valabile, dar în proporţii diferite. Atâta timp cât prin inteligenţă emoţională înţelegem că o persoană poate detecta mai repede şi mai bine anumite trăiri, sentimente generate poate de o ofertă de business, o ofertă de preţ, o promoţie sau un produs în sine, am putea afirmă că da, şi în business, inteligenţa emoţională poate fi un plus.

Inteligenţa emoţională poate deveni un atu în gestionarea resurselor umane dintr-o firmă. Indiferent de numărul de angajaţi, un manager sau un director de departament, ori chiar un coleg, pot mult mai bine gestiona un flux al oamenilor din firmă sau o bună plasare şi orientare a acestora, atunci când intervin nu doar calcule financiare, ci şi chestiuni legate de program, de disponibilitate, de dorinţă a unui sau altuia dintre angajaţi. Aici intervin înţelegerea între colegi sau între colegi şi manager, motivarea, iarăşi un aspect extrem de important atunci când vorbim despre obţinerea de rezultate în plan profesional (şi nu numai) şi susţinerea ulterioară a relaţiilor astfel încât fiecare să dea maxim de randament la locul pe care il ocupă.

Leadership si inteligenţă emoţională

De fapt, aici consider eu că intervine marea diferenţă între un manager şi un leader. Un leader este obligatoriu şi un om inteligent emoţional.

Am considerat dintotdeauna un manager ca fiind un leader atunci când a trecut peste cifrele şi obiectivele unei firme, creând un mediu plăcut între angajaţi, un climat liniştit, fără conflicte – ceea ce evident presupune clare capacităţi de a recunoaşte şi întelege emoţiile, nevoile, fluctuaţiile care pot apărea la nivel personal, adică inteligenţă emoţională. Conducatorii care îşi dedică timp şi au disponibilitatea necesară să îi asculte pe angajaţii lor utilizează inteligenţa emoţională ca strategie de management. Iar pe termen lung este imposibil să nu dea rezultate. 

Inteligenţa emoţională îi ajută pe manageri să-şi perceapă angajaţii mai întâi sub dimensiunea umană, cu viaţa lor personală, cu emoţii şi sentimente şi, în al doilea rând ca lucrători. Ceea ce va duce inevaitabil la păstrarea pe o perioadă mai îndelungată, mai ales a angajaţilor valoroşi, care se vor simţi astfel valorizaţi la rândul lro pentru că sunt oameni şi apoi pentru că au anumite abilităţi sau cunoştinte.

Persoanele care dispun de un nivel înalt al inteligenţei emoţionale sunt relativ uşor de recunoscut: ele sunt în acord atât cu propriile emoţii cât şi cu cele ale altor oameni cu care vin în contact.  

Iar în business această acceptare a ta, a celor din jur, a situaţiilor plăcute sau mai puţin plăcute, înseamnă să supravieţuieşti ca firmă, să mergi mai departe şi să evoluezi.

 Autor Delia Gavriliu

 ******

Material realizat in cadrul proiectului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii implementat de către  Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, în parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbenă, SC Green Team Actual SRL şi Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău.

Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – Investeste in oameni!

"Dezvoltăm rețele interregionale pentru acces crescut la servicii sociale în România"
Proiect finanțat prin granturile SEE 2009-2014 în cadrul fondului ONG România
Perioada de implementare: martie 2014 - aprilie 2016

Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială
a granturilor SEE 2009-2014. Întreaga răspundere asupra corectitudinii
și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorilor website-ului.
Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene accesați www.eeagrants.org