Dezvoltare comunitară

COMUNITATEA CONTEAZA!!!

Viziunea Asociatiei Four Change este contruita pornind de la credinta ca toti oamenii ar trebui sa aiba acces la servicii de sanatate, justitie si protectie sociala, bunastare si oportunitati egale. 

Misiunea Asociatiei Four Change este aceea de a dezvolta comunitati in care oamenii se mobilizeaza si actioneaza pentru atingerea unor obiective comune, construiesc comunitati active,puternice, incluzive, echitabile si sustenabile.

Comunitatea este locul unde traim, unde cream legaturi puternice, un loc pe care il influentam si care ne influenteaza existenta. Atunci cand oamenii au teluri comune si se unesc intr-o singura voce, pot transforma comunitatile in locuri mai bune de trait, producand schimbari in bine acolo unde este cel mai mult nevoie. 

Dezvoltarea comunitara este un instrument esential pentru transformarea in bine a societatii.

Inca din 2013 profesionistii din cadrul asociatiei dezvolta si implementeaza proiecte pionier in care grupuri de cetateni care se afla in risc de marginalizare sociala reusesc sa se coaguleze si sa lupte cu propriile resurse pentru a creste calitatea vietii in comunitatile in care locuiesc si implicit pentru a-si creste standardul propropriu de viata. Astfel, in 2013, in cadrul proiectului ”Prin ochii seniorilor” s-au folosit metode inovative pentru ca 40 de seniori din Sectorul 6 din Bucuresti sa identifice problemele din sector, sa propuna solutii si sa le prezinte autoritatilor publice. A fost folosita pentru prima data cu persoane varstnice metoda Photovoice – Participatory Photography for Social Change, care este o metoda folosita deseori in domeniul dezvoltarii comunitare, sanatatii si educatiei si combina fotografia cu actiunea sociala la nivel comunitar (grassroot). Participantii la aceasta metoda reprezinta din perspectiva lor comunitatea prin intermediul fotografiei, discutiilor de grup, povestilor care insotesc fiecare fotografie si planificarii actiunilor comune . 

Implicarea Asociatiei Four Change a continuat in aceasta directie, copii sau adultii din comunitatile dezavantajate fiind angrenati prin intermediul activitatilor no formale in promovarea la nivelul comunitatilor lor a unor principii precum:

- Auto-determinarea – oamenii si comunitatile in care locuiesc au dreptul sa-si ia propriile decizii si sa faca propriile alegeri referitoare la cele mai bune solutii prin care isi pot rezolva problemele;

- ”Empowerment” – oamenii trebuie sa detina controlul si sa-si foloseasca resursele proprii pentru a influenta deciziile care au impact asupra vietii lor;

- Actiune colectiva – mai multi oameni coalizati intr-o o singura voce mai puternica, mai coerenta si mai clara, prin care mesajele sa ajunga mai repede la destinatia vizata.

- Munca si invatare comuna – colaborarea intre oameni, impartasirea experientelor este vitala pentru prosperitatea unei comunitati. 

De mare anvergura si impact este proiectul ”Punem judetul Giurgiu pe harta educatiei din Romania!” Cod Smis 106178, aflat in implementare din mai 2018.  Asociatia Four Change se adreseaza unei zone geografice cu multe zone de saracie, cu servicii putine, cu multe persoane in risc de marginalizare sociala si unui sistem de educatie cu multe probleme, personal necalificat, programe scolare invechite si neadaptate la cerintele pietii, cu copii care nu au aceleasi oportunitati ca in orasele mari sau din alte arii geografice mai dezvoltate. Peste 200 de copii din comunele Stoenesti, Cosoba si Crevedia Mare au pentru prima data acces  prin intermediul Clubului ”Vocea copiilor” la mijloace moderne si inovatoare de invatare ce faciliteaza familiarizarea cu noi concepte precum: interes pentru valorile comunitatii, participare cetateneasca si asumarea responsabilitatilor, implicare comunitara, participare civica, voluntariat, lucrul in echipa, gandire critica si inovatie.

Rezultatele vizate sunt legate de cresterea sentimentului de apartenenta al copiilor la comunitate si totodata insusirea de valori si atitudini specifice corespunzând unui numar de şase din cele opt competente-cheie, asa cum au fost enuntate în Recomandarea Parlamentului European si a Consiliului Europei din 18 decembrie 2006: 1) comunicarea în limba materna, 2) conştientizare şi exprimare culturala, 3) competente interpersonale, interculturale, sociale si civice, 4) spirit de initiativa si antreprenoriat, 5) Competente de tehnologia informatiei si comunicatiei, 6) a invata sa inveti. Procesul educational participativ bazat metode non-formale va fi menit sa aiba impact pozitiv si in ceea ce priveste frecventa si performantele scolare ale elevilor, sa-i  identifice la timp pe cei care se confrunta cu dificultati care le limiteaza potentialul sau pe cei care au talent/potential într-o anumita arie si sustinerea acestora pentru dezvoltarea acelui talent. 

Expertii Asociatiei Four Change, printr-un proces de invatare experientiala, abordeaza in cadrul atelierelor teme precum: educatie financiara/antreprenoriala, dezvoltarea de competente IT, siguranta online, vorbit în public, cunoasterea si exprimarea emotiilor, sanatatea corpului meu si a celor din jur, dezvoltarea durabila etc. Prin intermediul jocului ghidat, al dezbaterilor si activitatilor practice copii descopera diferite aspecte legate de propria persoana, de comunitate si de problemele globale cu care ne confruntam dar vor descoperi si modalitatile prin care se pot implica activ in viata comunitatii. Valoarea adaugata intr-un astfel de proiect este data de faptul ca elevii vor invata sa lucreze in echipa pentru identificarea problemelor comunitatii dar vor propune si solutii (ex: colectare selectiva în scoala, o actiune de igienizare în care sa implice mai multi membrii ai comunitatii – inclusiv autoritatile locale, mobilizarea elevilor, profesorilor si parintilor pentru transformarea scolii într-un loc mai prietenos,campanie de informare pe diferite teme importante pentru copiii/parintii din comunitate, transmiterea de solicitari/petitii catre autoritatile relevante etc), care se pot transforma in proiecte de dezvoltare comunitara cu impact pe termen lung.

2019 inseamna anul in care Asociatia Four Change a inceput sa implice in actiuni de dezvoltare comuitare si persoanele varstnice, in cadrul a doua proiecte ”Servicii integrate pentru varstnici in propria comunitate” si ”Impreuna impotriva izolarii varstnicilor din Romania”.  Peste 300 de varstnici din mediul rural, din comunele Motoseni, Stanisesti si Rachitaoasa judetul Bacau, Comuna Bradeanu Judetul Buzau si Comunele Cosoba si Crevedia Mare Judetul  Giurgiu. Ideea de la care au pornit aceste proiecte are la baza faptul ca varstnicii sunt considerati de regula ”o povara pentru comunitate”, neavând o voce publica in prezent.

Au fost infiintate 3 cluburi ”Bunicii comunitatii” si 3 cluburi ”Vocea Bunicilor” care abordeaza teme de interes pentru persoanele varstnice: educatie financiara, dezvoltarea de competente IT, vorbit in public, cunoasterea si exprimarea emotiilor, sanatatea corpului meu si a celor din jur, dezvoltarea durabila.

De asemenea, periodic sunt organizate intalniri dedicate unui anumit subiect, cum ar fi seara de film, in care varstnicii sunt invitati sa vizioneze un film cu mesaj privind participarea publica, seara de muzica, in care varstnicii vor participa la un concert muzical, etc. Seniorii vor utiliza inclusiv metoda Photovoice pentru a trage un semnal de alarma asupra problemelor cu care se confrunta atat la nivel individual cat si la nivel comunitar, urmarindu-se atingerea urmatoarelor obiective:

- sa ajute persoanele varstnice sa caute si sa se gandeasca la punctele tari ale comunitatii lor si la grijile lor comune;

- sa faciliteze schimbul de informatii si un dialogul constructiv pe teme care vizeaza viata personala sau comunitatea prin intermediul dezbaterilor de grup;

- sa asigure un canal de comunicare cu comunitatea, cetatenii, cei care iau deciziile publice (administratie publica, alesi,etc.).

Actiunile de dezvoltare comunitara desfasurate de Asociatia Four Change cuprind o componenta esentiala pentru rezolvarea problemelor identificate, si anume, intalniri de lucru cu autoritatile locale, centrale sau factori de decizie influenti la nivel comunitar, intalniri in cadrul carora vor fi discutate modalitatile de integrare a solutiilor si elaborarea unor planuri compatibile cu resursele comunitatii.

Consideram ca cea mai buna abordare este una bazata pe educatia prin metode experientiale, iar aceasta este strategia noastra în dezvoltarea si implementarea masurilor care fac parte din programul de dezvoltare comunitara. Lucram inter-sectorial si utilizam lectiile invatate pentru a ajuta la construirea unor comunitati puternice, influente si incluzive care sa reduca inechitatile sociale. 

"Dezvoltăm rețele interregionale pentru acces crescut la servicii sociale în România"
Proiect finanțat prin granturile SEE 2009-2014 în cadrul fondului ONG România
Perioada de implementare: martie 2014 - aprilie 2016

Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială
a granturilor SEE 2009-2014. Întreaga răspundere asupra corectitudinii
și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorilor website-ului.
Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene accesați www.eeagrants.org