MODESIGN – Din pasiune pentru frumos
14 Septembrie 2015

Delia Gavriliu a sustinut cursul de competente antreprenoriale la Galati, in octombrie 2014. Pasionata de design vestimentar, a realizat unul dintre cele 5 planurile de afaceri castigatoare ale unui premiu in bani.

In viziunea ei, hotararea de a incepe o afacere vine cateodata din inspiratie si alterori din nevoie.

R: Sunteti initiatorul proiectului MODESIGN. Cum v-ati hotarat sa faceti acest pas?

D.G: Modesign ar vrea sa fie în primul rând un nou business. Paşii în antreprenoriat i-am făcut deja acum trei ani, dar mi-am dorit să fie ceva adiacent şi poate care după o dezvoltare de câţiva ani să devină chiar business-ul principal. Iniţial, am luat în calcul realizarea unor tipare de haine pentru fabricile din jurul Galaţiului, după care am revizuit ideea şi e foarte posibil să pun fundamentul unui business în mediul rural, bazat pe tradiţii, ţesături din zona de munte. Hotărârea cred că îţi vine uneori din nevoie, alteori din inspiraţie.

camasa-rosie

R: Cum ati integrat pregatirea dvs. in activitatea ca manager?

D.G: Dacă iau în calcul activitatea de manager pe care am derulat-o până acum, aş putea spune că ceea ce am dezvoltat în ultimii trei ani se bazează pe cunoştinţele pe care le-am dobândit în facultate (am terminat specializarea Jurnalism-Franceză, din cadrul Universităţii Dunărea de Jos, am urmat un program de studii doctorale în acelaşi domeniu – mass-media), dar activitatea de antreprenor vine cu provocări şi noutăţi zilnice: fluctuaţii de bani, fluctuaţii de personal, marketing non-stop, răspundere zi şi noapte pentru produsul pe care îl livrezi, inovaţie, poziţionare pe piaţă, alegeri, interacţiuni multiple cu oameni mai noi sau mai vechi. Aşadar, la nivel de pregătire, e loc de mai mult şi mai bine întotdeauna. Iar pentru activitatea de manager nu te pregăteşte nimeni, decât experienţele prin care treci zi de zi.

R: Ce credeti ca face o afacere sa mearga?

D.G: E aşa de greu să spui în România că o afacere merge, încât nici criterii stabile nu poţi avea. Ştiu că nu e în regulă să încep cu plângeri şi reclamaţii, dar am avut deja câteva dezamăgiri şi îmi este greu să spun că o afacere merge. Dar dacă nu ar exista câteva ingrediente, chiar nu ai putea să activezi în domeniul antreprenoriatului: implicare, dedicare, dorinţa de a fi mai bun. Asta din punctul de vedere al echipei, al resurselor umane. Dacă mă gândesc la afacere, ar trebui să fie ceva de care piaţa are nevoie sau să creezi acea nevoie (ceea ce înseamnă un maxim de noutate adusă de produsul sau serviciul tău pe piaţa in care va intra). Să fie un produs sau un serviciu care să corespundă puterii de cumpărare a clienţilor tăi, şi bineînţeles un serviciu de calitate. NU toate principiile învăţate la şcoală se aplică. Uneori piaţa reglează singură anumite aspecte. Aici e nevoie ca antreprenorul să fie deschis şi flexibil. Păstrarea clienţilor ar putea fi iarăşi o cheie de prelungire a vieţii unei afaceri.

R: Cat de importanta este fidelizarea clientilor si cum v-ati gandit sa abordati acest proces?        

D.G: Primii paşi pe care îi gândesc pentru o afacere aflată la început de drum sunt legaţi de modul în care  acel produs (pe care îl gândesc de obicei la standarde înalte) va veni în întâmpinarea clienţilor. Dacă nu ai clienţi, nu ai afacere, pentru că nu vinzi. Aşadar, atragerea clienţilor este un prim pas şi apoi fidelizarea lor. Fidelizarea unui client ţine de multe ori, din punctul meu de vedere, de modul în care interacţionezi cu el. Produsul este un criteriu, preţul, dar şi alte calităţi ale unui business: promptitudinea, corectitudinea, empatia, respectul. Sunt convinsă că un client ca să revină are nevoie să găsească aceste caracteristici, mai ales atunci când este vorba despre un produs personalizat şi nu de serie.idei-de-afaceri-low-cost

R: Cine face parte din echipa si ce calitati trebuie sa aiba?    

D.G: Aici m-ati prins. Este un punct tare sensibil. Resursa umană reprezintă un potenţial major pentru orice afacere (care nu este 100% automatizată). Prefer echipele mici, de până în 5- 10 oameni, cu care să poţi comunica îndeaproape şi prefer oamenii cinstiţi. E adevărat că un om pregătit îţi este uneori necesar, dar ştiu că oamenii pot fi şi învăţaţi. Dacă vor. Dacă sunt corecţi şi deschişi să înveţe, ar mai fi nevoie să fie implicaţi şi dedicaţi pentru ceea ce fac în acel moment. Nu se aşteaptă nimeni să îţi dai viaţa pentru un loc de muncă, dar indolenţa e ceva ce eu nu pot accepta. Probabil niciun antreprenor care „îşi pune pielea în saramură” pentru afacere nu acceptă oameni leneşi.

R: Ce dificultati ati intampinat in piata?

D.G: Dificultăţile pot ţine de concurenţă, pot ţine de clienţi, pot ţine de preţurile pieţei în general, de puterea de cumpărare a clienţilor, de standardele la care se ridică produsul sau serviciul tău (uneori prea înalte, alteori sub nivelul de aşteptări al clienţilor). Cash-flow-ul este iaraşi o dificultate majoră a pieţelor româneşti de mărfuri. Birocraţia este iarăşi obositoare şi modul în care un antreprenor trebuie să facă chestiuni administrative, în loc să fie prezent la locul acţiunii, desfăşurării activităţii sale.

Business_PlanR: Care ar fi beneficiile participarii la cursul de competente antreprenoriale?

D.G: Cursul de competenţe antreprenoriale a însemnat pentru mine o oportunitate de a cunoaşte oameni, cu idei, cu voinţă, cu dorinţa de a evolua. Uităm câteodată să ne oprim şi să evaluăm ce ne dorim. Sau nu ştim să evaluăm corect. Cred că un curs de acest gen te ajută să îţi structurezi ideile, să le scoţi la suprafaţă uneori, să le pui pe hârtie pentru a nu rămâne la stadiul de vise sau idei. Poate fi un punct de plecare, pentru cei / cele foarte curajoase sau un semnal de alarmă pozitiv pentru cei care au idei şi nu au curaj.

 

******

Material realizat in cadrul proiectului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii implementat de către  Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, în parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbenă, SC Green Team Actual SRL şi Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău.

Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – Investeste in oameni!

"Dezvoltăm rețele interregionale pentru acces crescut la servicii sociale în România"
Proiect finanțat prin granturile SEE 2009-2014 în cadrul fondului ONG România
Perioada de implementare: martie 2014 - aprilie 2016

Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială
a granturilor SEE 2009-2014. Întreaga răspundere asupra corectitudinii
și coerenței informațiilor prezentate revine inițiatorilor website-ului.
Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene accesați www.eeagrants.org